“`html
Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu (IEA) tarafından dört yıllık aralıklarla gerçekleştirilen TIMSS araştırmasının 2023 yılı sonuçları, Türkiye’nin 1999’dan bu yana katıldığı ve 4. ile 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen bilimlerindeki başarılarını değerlendiren veriler, dünya genelinde eş zamanlı olarak açıklandı.
TIMSS 2023 SONUÇLARI DUYURULDU
Türkiye raporu, Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından yayımlandı ve TIMSS 2023 sonuçlarının kapsamlı bir değerlendirmesi yapıldı.
Bu yıl 658.172 öğrenci ile yapılan TIMSS 2023 uygulamasına, 4. sınıf düzeyinde 58 ülke, 8. sınıf düzeyinde ise 44 ülke katıldı. Türkiye’de, uygulama süreci 22-26 Mayıs 2023 tarihleri arasında 141 okuldan 4.541 4. sınıf ve 2-5 Mayıs 2023 tarihlerinde 141 okuldan 4.925 8. sınıf öğrencisi bilgisayar tabanlı olarak gerçekleştirildi.
Toplamda 282 okul ve 9.466 öğrencinin yer aldığı TIMSS 2023’te, Türkiye’nin sıralamalarda gösterdiği ilerleme dikkat çekici oldu. Sonuçlara göre Türkiye, matematik ve fen bilimleri alanlarında 4. sınıf ve 8. sınıf düzeyinde üst ve ileri yeterlilik düzeyine sahip öğrenci oranında artış sağladı.
TIMSS ARAŞTIRMALARINDA 4. SINIF FEN BİLİMLERİ DÜZEYİNDE TÜRKİYE
Yayımlanan rapora göre, Türkiye’nin 4. sınıf fen bilimleri alanındaki ortalama performansı, TIMSS 2011 döngüsünden itibaren kayda değer bir artış gösterdi. 2023 yılı ortalama fen bilimleri puanı, 2019’a göre 44 puan artarak, 494 olan uluslararası fen bilimleri ortalamasını geçerek, ilk beş ülke arasında yer aldı. Türkiye, TIMSS 2023’te 4. sınıf fen bilimleri ile 570 ortalama puana ulaşarak 58 ülke arasında 4. sıraya yerleşti.
OECD ÜLKELERİ ARASINDA 2. SIRADA
TIMSS 2023’te Türkiye’nin 4. sınıf fen bilimleri puanı, 2019’a göre 44 puan artış göstererek 570’e ulaştı ve OECD ülkeleri arasında Güney Kore’nin ardından 2. sırada yer aldı.
OECD ülkeleri arasında 4. sınıf fen bilimlerinde 2019’da 15. sıradanyükselen Türkiye, TIMSS 2023’te 13 basamak yükselerek 2. sıraya yerleşti. Türkiye, OECD ülkeleri ve genel sıralamada puanını en fazla artıran ülke olarak öne çıkıyor.
Bu başarı, Türkiye’nin İngiltere, Japonya, Polonya, Avustralya, Finlandiya, Litvanya, İsveç ve İrlanda gibi ülkeleri geride bırakması ile dikkat çekici bir gelişme sundu.
TIMSS ARAŞTIRMALARINDA 8. SINIF FEN BİLİMLERİ DÜZEYİNDE TÜRKİYE
Rapor, Türkiye’nin 8. sınıf düzeyindeki ortalama fen bilimleri performansını da TIMSS 1999 döngüsünden itibaren artış sergilediğini belirtiyor.
Türkiye, TIMSS 2023’te 8. sınıf fen bilimleri alanında 530 ortalama puan ile 44 ülke arasında 7. sırada yer alarak, 2019’a göre sıralamasını 8 basamak artırdı.
Bu artışla birlikte, Türkiye’nin TIMSS 2023 ortalama 8. sınıf fen bilimleri puanı 2019’a göre 15 puan artmış oldu.
TÜRKİYE’NİN OECD ÜLKELERİ ARASINDA YERİ YÜKSELDİ
TIMSS 2023 uygulaması sayesinde Türkiye, 8. sınıf fen bilimleri alanında 2019’a göre 15 puan artırarak OECD üyesi ülkeler arasında 5. sıraya ulaştı.
Dünya ortalamasında 8. sınıf fen bilimleri alanında 2019’da 12. sıradayken, 7 basamak artışla 5. sıraya yerleşti. Böylece Türkiye, OECD ülkeleri arasında puanını en fazla artıran ülke unvanına sahip oldu.
5. sıraya yükselmesiyle Türkiye, İsveç, Avustralya, ABD, İtalya, Norveç ve Fransa gibi ülkeleri geride bırakmayı başardı.
4. SINIF MATEMATİK DÜZEYİNDE TÜRKİYE
Türkiye’nin 4. sınıf düzeyindeki ortalama matematik performansı TIMSS 2011’den itibaren sürekli bir artış gösterdi. Araştırmalar neticesinde, Türkiye sıralamadaki yerini 2019’a göre 15 basamak yukarı taşıdı.
İlk olarak 4. sınıf matematik alanında dünya ortalamasında 23. sırada bulunan Türkiye, TIMSS 2023’te 553 ortalama puan ile 58 ülke arasında 8. sıraya yerleşti ve bu yılki puanı 2019’a göre 30 puan arttı.
OECD ÜLKELERİ ARASINDA 4. SIRADA
Rapora göre, Türkiye TIMSS 2023 uygulamasında 4. sınıf matematik alanında 2019’a göre 30 puan artırdı.
Bu başarıyla Türkiye, OECD üyesi ülkeleri arasında 2019’da 15. sırada bulunuyor iken, 11 basamak yükselerek 4. sıraya yerleşti. Dolayısıyla, Türkiye, hem OECD hem de genel sıralarda en fazla puan artışı gerçekleştiren ülke olma özelliği taşıyor.
4. sıraya yükselme başarısıyla Türkiye, İngiltere, Polonya, İrlanda, Hollanda, Letonya ve Norveç gibi ülkeleri geride bıraktı.
8. SINIF MATEMATİK PERFORMANSINDA TÜRKİYE
Türkiye’nin TIMSS 1999 döngüsünden itibaren matematik performansı sürekli olarak artış gösterdi.
TIMSS 2019 uygulamasında 8. sınıf matematik puanını 13 puan artırarak TIMSS 2023’te en fazla puan artışı gösteren 4. ülke oldu. Türkiye’nin 2023’teki ortalama 8. sınıf matematik puanı 509’a ulaştı.
Bu başarıyla Türkiye, 8. sınıf matematik performansında ilk kez TIMSS ölçeğinin orta noktası olan 500 puanı ve TIMSS uluslararası ortalamasını geçmeyi başardı.
TIMSS 2023 uygulamasında 509 puan elde ederek Türkiye, 44 ülke arasında 13. sırada yer aldı ve bu, 2019’a göre puanını 7 basamak yukarı taşımayı sağladı.
OECD ÜLKELERİ ARASINDA 10. SIRADA
TIMSS 2023 uygulamasında Türkiye, 8. sınıf matematik alanındaki puanını 2019’a göre 13 puan artırdı.
Bu alanda 2019’da 15. sırada bulunan Türkiye, TIMSS 2023’te 5 basamak yükselerek 10. sıraya yerleşti ve OECD ülkeleri arasında puanını en fazla artıran 2. ülke oldu.
10. sıraya yükselerek Türkiye, Macaristan, Finlandiya, İtalya, Norveç ve ABD’yi geçmeyi başardı.
Rapor ayrıca, Türkiye’nin hem 4. sınıf hem de 8. sınıf düzeyinde her iki alanda da puanını artıran beş ülke arasında yer aldığını vurguluyor.
“`